Els cinc llibres que m'han agradat més de tot l'any

Són cinc llibres totalment diferents els uns dels altres.  Poques vegades poso les cinc estrelletes,  però aquest any, de tots els que he  llegit, he trobat que n'hi ha cinc que les porten.  I m'ha sortit, de posar-les-hi, sense haver-m'ho de pensar gens. Ho tenen ben merescut.

Nosaltres en la nit és una història molt bonica, molt realista, molt propera, molt ben explicada des de dins dels personatges. Molt dolça també, amb un punt de tristesa, però una tristesa molt ben portada i ben assumida.  M'han encantat tant els personatges com la història.  Kent Haruf és un autor que quasi sempre m'agrada.  Alguns cops les històries són molt dures, aquesta no.  

Un dia se'm presenta el meu fill a casa,  amb aquest petit llibret a i em pregunta: Has llegit Italo Calvino?  Jo vaig dir que no.  Tot i que  vaig buscar alguns títols per si algun em sonava d'haver-lo llegit feia anys, però no, definitivament, no l'havia llegit mai.  I  em va dir, doncs te'l deixo, em sembla que t'agradarà. I sí,  ho va encertar de ple, perquè m'ha agradat molt.  Les ciutats invisibles no és cap història, ni tampoc són contes. Són descripcions de ciutats invisibles, impossibles, surrealites i les converses entre qui les explica, Marco Polo, i qui les escolta, El Gran Khan o Khubilai Khan.  I està tot explicat d'una manera, plena de metàfores, plena de filosofia, de psicologia, de reflexions, de maneres diferents de mirar les coses que em va captivar des de la primera descripció.  Les converses entre ells dos, també són molt interessants. Curtes, sintétiques, conceptuals, però hi ha moltes coses que fan bellugar els pensaments o les emocions per dins.

Després d'aquest n'he buscat un altre d'Italo Calvino "Els amors dificils"  I tot i que també és un llibre bastant especial, no m'ha captivat ni de bon tros tant com aquest. 


És un llibre que m'han deixat.  Tot i que sempre m'han agradat les novel·les d'Isabel Allende, probablement no me l'hauria comprat. Explica realitats molt dures  i al mateix temps és molt bonic, molt emocionant, amb uns personatges preciosos que es fan estimar des de la  primera pàgina. 



Una bona història,  amb el protagonisme principal de la muntanya, de les muntanyes dels Alps.  Els protagonistes humans també són importants, però quasi només per la seva relació amb la muntanya. Molt bonic, molt ben escrit, amb unes reflexions i uns mecanismes mentals i psicològics molt interessants. 


Una novel·la plena de sentiment i intensitat.  I de frases per guardar i per recordar.  La protagonista és una escriptora  que se'n va a uns poblets de muntanya per explicar la història d'una família que viuen allà.  L'explica molt bé, i encara, a causa d'aquesta decisió i dels dies que passa allà, s'explica millor a ella mateixa.  "En general, ens protegim del dolor dels altres, perquè ens fa por".

Els he posat per ordre cronològic de lectura, però aquest hauria de ser el primer.  Ella diu en el seu instagram @ibataller: Ho diem poc: llegir cura. Llegir cura. Llegir cura del que sigui que ens passa. Proveu-ho. A mi em cura des de l'adolescència. Llegir cura.  

I jo afegiria que llegir Massa deutes amb les flors encara cura més.  

Comentaris

  1. Vaig llegir "Nosaltres en la nit" per la ressenya que en vas fer a l'abril i a mi també em va agradar molt. És una història quotidiana, senzilla si vols, però narrada d'una manera que t'emociona. Molt bon llibre que t'agraeixo que em descobrissis, tinc a la llista de pendents (ja pel 2024) un altre d'en Kent Haruf que tu ja has llegit "El vincle més fort".

    Com que aquest any se celebra el centenari d'Italo Calvino també he fet sortir un dels seus llibres a la meva llista del 2023. Vaig triar "Marcovaldo" que, dels que tinc a casa, és el meu preferit. Explica la història d'un home, treballador i pobre, que enyora la natura i la busca en qualsevol racó de la ciutat grisa i artificial on li ha tocat viure. Són una sèrie de relats que segueixen les estacions de l'any amb humor, però sobretot amb força tendresa. Ja et dic que, dels que jo he llegit d'ell, és el que m'agrada més, però tampoc en tinc massa per triar; per exemple, aquest de "Les ciutats invisibles" no el coneixia i m'has fet venir ganes d'apuntar-me'l per l'any que ve.

    Pel que fa als altres tres autors, no he llegit res de cap d'ells, però aquest últim de la Iolanda Batallé m'ha cridat força l'atenció. Me l'apunto també.

    ResponElimina
  2. M'alegro molt que t'agradés Nosaltres en la Nit. tens raó és una història senzilla, però toca tan de prop!

    I mira, que els vicis, són els vicis i no m'he pogut aguantar, ara mateix de de demanar Marcovaldo a la biblio digital. Ja el tinc a punt per llegir! Quan me'n deixin demanar més aniré per Palomar. Ara ja en tinc massa de demanats.

    A veure què et semblarà la Iolanda Batallé. A mi m'han agradat els dos que he llegit: La memòria de els formigues i aquest.

    Moltes gràcies, Mc! Per compartir aquests vicis que no fan mal a ningú i que ens fan gaudir cada dia.

    ResponElimina
  3. Escriptors nous per a mi.
    Així a primera vista m'agraden "Nosaltres en la nit" i "Massa deutes en les flors".

    És molt cert que llegir cura, així que els deixo anotats. Gràcies!.

    Aferradetes, preciosa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs si en tens ocasió, estic segura que t'agradaran tots dos.

      Aferradetes, bonica!

      Elimina
  4. Una tria variada. Si llegir cura, tens salut per anys.
    Per molts anys puguis seguir curant-te.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No se m'havia acudit de mirar-m'ho així... tant de bo sigui cert, moltes gràcies, Xavier!

      Elimina
  5. Pues a mi me intriga el primero.

    Quien sabe...

    Besos

    ResponElimina
    Respostes
    1. T'agradaria, és una història d'amor de persones grans... n'han fet una peli i tot, encara que jo no l'he vista.

      Elimina
  6. No m'estranya gens que t'agradés el de Italo Calvino, amb lo viatgera que ets per tot el territori i les bones descripcions i il·lustracions que ens comparteixes !. Jo també em quedo amb el de la Iolanda Batallé , que com bé diu en Xavier també, vull seguir curant-me en la lectura ;)
    Salut i Bon Nadal !!.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Endavant doncs ambla Iolanda Batallé! Aquest llibre l'he trobat molt bonic.

      Salut i Bon Nadal, Artur!

      Elimina
  7. Isabel Allende m'agradava, sobretot Eva Luna i el seu "spin-off", Cuentos de Eva Luna. Però amb els esperits, Paula, etc. em va arribar a embafar. No sé si m'hi tornaré a posar. Italo Calvino sempre tindrà 5 estrelles, és una aposta segura. La resta no els conec, però m'atreu el primer, Nosaltres en la nit. A veure si hi penso i el busco...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per la teva opinió. M'agrada saber-la.De moment continuaré amb Italo Calvino.

      Elimina
  8. Quin em recomanes per al club de lectura que modero, que he anomenat "Futurs clàssics"? Ha de ser llarguet i en català. A mi em crida l'atenció Massa deutes amb les flors. Jo també necessito que em curin de l'adolescència.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em sembla una bona tria, segurament és el millor de tots per al teu club de lectura.

      Kent Haruf, pot ser perfectament un "Futur clàssic", però aquest llibre és molt curtet. En tot cas s'hauria d'agafar alguna altra novel·la seva, potser de la trilogia de Holt, per exemple. Italo Calvino ja és un clàssic, no crec que et serveixi. Isabel Allende també podria servir, les seves novel·les, són llargues, amb temes sempre importants, per a reflexionar, ihistòries complexes i molt ben explicades.

      Elimina
  9. D'aquests només he llegit "Nosaltres en la nit" i, tot i no ser el Haruf que m'ha agradat més, em sembla una bona història. Potser no és tan dura, però té les seves dificultats! Bon any nou, Carme!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Coincidim amb l'afició a l'Haruf, també.

      Sempre m'agrada llegir-lo i jo que no tolero gaire els llibres que fan patir, amb ell faig una excepció (per la manera que ho explica) i puc dir que m'agraden molt els seus llibres per més durs que siguin. La trilogia de Holt m'ha agradat moltíssim. Bé em falta el tercer, encara.

      Bon any 2024, Sergi... i moltes lectures! Una abraçada.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

El meu blog dels pobles

Entrades populars